BURGER Veronica – 56

  • Titel:
    Super Véro (microphone gun)
  • Entstehungsjahr:
    2013
  • Technik:
    Performanceobjekt, Pistolenmikrophon (Epoxyharz, Kondensatormikrophon, XLRKabel, Bronzepulver, Latex und Mikrofonständer)
  • Format:
    120 x 45 cm (höhenverstellbar)
  • Signatur:
    Zertifikat
  • Rufpreis:
    € 1400
  • Aus der Serie:
    Ed. 7 2 AE

geb. 1981 in Wien
veronikaburger.com

2008 – 2013  MFA, Performative Arts, Academy of Fine Arts Vienna, AT (diploma with distinction)
07/2009  Internship at Franklin Furnace Performance Archive, New York, US
07/2008 Installation-Mediawork-Peformance, class of Gülsün Karamustafa,
International Summeracademy of Fine Arts, Salzburg, AT
2006 – 2009 Transmedia Arts, University of Applied Arts Vienna, AT
2000 – 2009 Oriental Dance education

Awards, Scholarships & Prizes
2017 Promotion Award for Fine Arts by the city of Vienna, AT
NXT: MAKE YOURSELF AN EXPERT-scholarship, Wissenstransferzentrum Ost, Academy of
Arts VIenna and ELIA – European League of the Arts
Nominee of Erste Bank MehrWERT-Kunstpreis, AT
2015 Mentoring Program Scholarship for video and mediaart (Mentor: Dorit Margreiter) – The
Austrian Federal Chancellery Division II: Arts (BKA), AT
Fohn talent scholarship, Emanuel and Sofie Fohn Foundation, Vienna, AT
2012 Advancement scholarship of Academy of Fine Arts Vienna through Austrian Federal Ministry
for Science and Research, AT


Ad Arbeit Nr. 56: Super Véro (microphone gun)

“The very history of my CV is blown onto the stage with this performance.”

SUPER VERÓ_SET UP FOR AN ART INSTALLATION ist die verfrühte Retrospektive eines Shootingstars, Altar und Auktionshaus zugleich, ein Privatmuseum aus Performancerelikten, Verpackungsresten und Ausstellungsmaterial. Die Relikte erzählen die Geschichte von Super Véro, einer junge Künstlerin mit dem ÜBER-CV, eine Blockbuster-Garantin, die ihre Gestalt und ihr Geschlecht nach Belieben ändern kann und sich einem Wanderzirkus gleich von Großausstellung zu Großausstellung bewegt. Super Veró verkörpert die Analyse markterfolgreicher Positionen in der Performance- und Kunstgeschichte des 20./21. Jahrhunderts – nach dem Motto SUPER VERÓ COPY ALL RIGHT werden historische Arbeiten und zu Marken gewordene Strategien einverleibt, verdaut und in Super Veró-Sprache (Glitzer, Glamour, Fame) übersetzt.

“C`est ne pas un CV. I declare I was here.”

Offensichtliche Lügen und Kopien werden zu einem Angriff auf das gutgläubige Publikum, der plakative Betrug ein Schlag ins Gesicht des allesfressenden Kunstbetriebs. Die Ökonomie des Kunstmarkts wird durch Instanzen wie Originalität, Echtheit und Signatur gestützt und stabilisiert – ein Lebenslauf wie der von Super Veró bringt Zahlen, Listen und Kuratoren vollends durcheinander.

“MoMA, Met, Tate, Gagosian, Saatchi, brand after brand.”

Super Veró kennt die Spielregeln des sogenannten Markts; sie hat sie studiert, verinnerlicht, auf den Kopf gestellt, sie berechnet ihre Schachzüge, hat auf Sieg gesetzt.

“I am STAGEd.”

Super Veró selbst ist niemals anwesend, vielmehr lässt sie ihre Produkte und Relikte für sich sprechen. Sie buhlen ums Rampenlicht und internationale Aufmerksamkeit; sie strahlen mit allen Mitteln, denn sie wissen: Selbstvermarktung ist die einzige Überlebensstrategie.

Text von Nina Lucia Gross und Raphael Dilhof

 

The Artist As CV

The very history of the CV is blown onto the stage with this performance. Ce n’est pas un CV, Super Véro declares, I was here. So where is the there there? Exploiting the multiplicity of exhibition locations in the globalized world this CV has literally been everywhere. The random obscurity and visibility of other exhibition venues gives way in this CV to the bold central metropolitan giants. MoMA, Tate, Brand of Brand of Brand, Art. Leonardo Da Vinci is said to have written the first CV and didn’t that produce a Brand. Ergo the CV and the Brand go hand in hand. Not till Modernism and the professionalization of the artist did the CV become de rigour to self-promotion and success.

Now in the late Capitalist world everyone has a CV, but some CVs are more equal than others. Super Véro reminds us not to be depressed and cynical about this situation, but to celebrate it. While the Former West group organise a deadly five day conference around the theme of the Artist’s CV in Berlin in 2013, Super Véro writes herself into history. The history of the CV. Told by the CV itself. Because the CV speaks for itself, or at least thus goes the myth. In fact Super Véro has crafted with great care this ueber-CV, has made it immune to criticism and doubt, has made it the Super CV.

But to say “made” does not mean to say made-up. For we could speak volumes beyond this catalogue about Truth, but that is not our subject here. The explosion of the artist on the scene is, and the and the CV is the perfect cut and dried list with which to do that. Just a few words that stand for so much.

Text von Khadija von Zinnenburg Carroll

 

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